lull loungewear

 
 
 
Home > Blog > Jak se proslavily teplákové soupravy a mikiny?
 

Jak se proslavily teplákové soupravy a mikiny?

Jak se proslavily teplákové soupravy a mikiny?

Teplákové soupravy, které tak rádi nosíme nejen doma, ale dobře se v nich cítíme i v ulicích města nebo při sportovních aktivitách, mají za sebou celkem zajímavou historii. Sepsali jsme vám stručný přehled jejich vývoje a pár zajímavých faktů o tomto oblíbeném fashion outfitu a přidali jsme něco i z našeho Lull teplákového světa.


zelena teplákova suprava Lull 

Teplákové soupravy se z běžeckých drah dostaly do ulic v polovině sedmdesátých let. Vyráběly se z bavlny a nejdříve se používaly jako praktický oděv na zahřátí sportovce během tréninku. Byly a stále jsou charakteristickým prvkem sportovních družstev či jednotlivých sportovců. Odlišují země původu a často jsou doplněny charakteristickými znaky pro danou národnost (například trikolóra). Bylo tomu tak, dokud se na počátku 80. let v New Yorku neobjevily na hip hopových hvězdách a tanečnících, kteří byli ovlivněni rodícími se vlnami afroamerických celebrit.

I sportovní superhvězdy jako Michael Jordan a OJ Simpson upoutaly pozornost světa a toto sportovní oblečení se stalo najednou pouličním oblečením. Tepláková souprava byla náhle výrazem povýšení, rozlišovala, byla praktická, ale zároveň okázalá.

Dalším milníkem byla první dekáda nového století, kdy zejména díky americkým a britským rapperům teplákové soupravy opět zažily návrat, tentokrát však ve velkém. V roce 2014 si britský raper Skepta oblékl černou teplákovou soupravu s výraznou kapucí, kterou navrhl designér Nasir Mazhar. Nasir je britský fashion designér, který se proslavil zejména pokrývkami hlavy pro Lady Gaga. Druhou vlnou jeho tvorby můžeme bezpochyby označit jeho pánské sportovní oděvy, teplákové soupravy a neformální design. Pracuje na věcech, které můžeme neustále vidět na ulicích.

Dalšími z nejoblíbenějších pánských oděvních designérů ve Spojeném království jsou designéři z Cottweiler, kteří hrají klíčovou roli při obnově hi-tech sportovního oblečení, ale také všedního oblečení pro administrativní pracovníky.

Jejich teplákové soupravy jsou často unisex a díky šikovnému přesunutí švů a promyšlenému zavedení šňůr, jsou jejich teplákové soupravy nejprodávanější.

Kvůli „špatnému” rapu nebo možná právě díky němu se teplákové soupravy vrátily. V roce 2015 se kompletní kombinéza stala nejmodernější módní uniformou. Je hi-tech, praktická, pohodlná a unisex. Touha sezóny po znovuobjevení tepláků je přitažlivá v postmoderním světě, kde nežijí už žádné skutečné subkultury. Je to oblečení určité identity. Zapadnete, ale vyniknete, je to šikovné, ale ne formálně, diskrétní a zároveň temperamentní. Slovy Skepta, ”šel jsem na show, seděl v první řadě v černé teplákové soupravě a byl jsem off.“

teplakove supravy Lull kolekcia Jar 2021

Mikina

Hoodie nebo mikina byla jedním z nejkontroverznějších kousků oděvu. Mikina s kapucí se stala za svou poměrně krátkou historii kouskem, který přijaly generace rozmanitých subkultur. Mikina byla prázdným plátnem pro punkové, hip-hopové či skate kultury. Je živým symbolem hudby, umění a povstání. Mikina dokonce vyvolala politické diskuse, stala se kódem městského úpadku a byla zakázána na některých veřejných prostranstvích.

Historii mikiny můžeme datovat do třicátých let minulého století. Za „vynálezců” tohoto pohodlného kousku oblečení se pokládají bratři Abraham a Wiliam Feinblooms, kteří v New Yorku vyráběli sportovní oblečení pro téměř všechny vysoké školy v USA. Založili firmu Champion, která dnes zažívá obrovský návrat na módní scénu. Firma Champion chtěla poskytnout sportovcům oděv, který je udrží v teple před, ale i po tréninku. Firma Champion dále představila elastické manžety, pasti a kapuce, které zadržovaly teplo a doplnily již existující design.

Vysoká funkčnost kapuce vedla k používání mikiny i americkou armádu. Jako pracovní oděv ji převzali zaměstnanci chladírenských společností, i když mikina byla hlavně sportovním kouskem oblečení.

V sedmdesátých letech se mikina stala symbolem streetstyle. V Bronxu vzniká subkultura hip-hop a mikina sjednotila hudbu, tanec a grafity. Lidé, kteří nosili mikiny, byli všichni tak trochu „na očích”, oceňování pro svou výjimečnou gymnastickou a taneční zručnost a atletickou improvizaci. Tanečníci potřebovali oblečení, ve kterém se dalo snadno pohybovat, a tak se stala mikina součástí jejich uniformy. Stejně tak nabídla umělcům graffitů levný, přístupný a praktický způsob, jak skrýt svou identitu, když malovali grafity na vagóny ve stanicích metra.

Na druhé straně USA v Los Angeles vznikala subkultura skaters. Než vznikla první deska na skateboard, jezdilo se na bruslích. Stejně jako mikina maskovala umělce v Bronxu při vytváření graffitů, tak v Los Angeles skrývala první bruslaře. Snažili se dostat na zakázaná místa, která byla lákavá pro bruslení. Bruslaři z jižní Kalifornie se táhli směrem k prosperující punkové a hardcore scéně v Los Angeles, která se objevila v nihilistické vlně koncem 70. a začátkem 80. let. Skupinky kolem kapel se staly nedílnou součástí stylu scény. Skupiny jako Black Flag zkoumaly témata sociální izolace a chudoby, které rezonovaly s tím, jak bruslaři odmítli tradiční kulturu a spojili komunity cizinců. Mikina se proplétá mládežnickou kulturou, ale do módního lexikonu vstoupila jako prvek hip-hopu.

Stejně tak se stala firma Champion hip-hopovou značkou. V osmdesátých letech mikina definitivně přestala být jen součástí atletického šatníku. Značky Ralph Lauren či Tommy Hilfiger vzaly na vědomí tento styl z ulic a zařadily mikinu do svých kolekcí. Mikina se stala součástí preppy style, oblečení studentů prestižních vysokých škol.

Mikina na molu

V roce 1982 představila Vivienne Westwood kolekci Buffalo Girls AW 1982, kterou média nazvala kouzelnickou kolekcí. Byl to jeden z prvních momentů, kdy se mikina objevila na přehlídkovém mole.

Dalším obrovským krokem pro tento kus oděvu se stala prohlídka Rafa Simonse SS 2002, kde tento belgický módní designér představil kontroverzní kolekci inspirovanou kulturami žijícími na okraji tradiční kultury. Modely předváděly kolekci se světlicemi v rukou, měly zahalené tváře a na mikinách nápisy jako: "Woe onto those who Spit on the fear generation ... The wind will blow it back." Chtěla nimi hlouběji konfrontovat politické odkazy a reagovala na světovou politickou situaci.

Začátkem nového století se měnila hudební scéna. Umělci jako Dizzee Rascal a Wiley dokázali přenést svou hudbu k masovému publiku a stali se hrdiny generace s kapucí.

Po celém světě se stal obraz mladíka v mikině s kapucí synonymem problémové mládeže a očekávání trestného činu. Avšak právě mikina je jedním ze základních kousků streetwear průmyslu. Za tento fenomén vděčíme například známé streetwearová firmě Stüssy a dalším. V posledních letech se mikina častěji objevovala na přehlídkách high fashion značek. Vzhled „troublemaker” se pomalu z přehlídkových mol high fashion značek vytrácí. Určitě, ale nemůžeme tvrdit, že by byl tomuto streetwear trendu konec.

Mikina se stala převratným kouskem oděvu v rámci streetwear, ztratila své předchozí negativní významy a začala být viděna ve zcela novém světle.

Lull teplákový svět

Dnes už je mikina, stejně jako tepláková souprava zcela běžnou součástí našich šatníků. My v Lull se každou sezónu snažíme inovovat a přinášet zcela nový střih a design vašich oblíbených kousků. Obzvláště jste si zamilovali naše měkkoučké prodloužené mikiny, které pro vás opětovně zařazujeme do kolekcí. V sezóně jaro-léto 2021 máte určitě z čeho vybírat!  Připravili jsme si pro vás několik nových designů s kapucí, ale i bez ní.

V tomto období, kdy většina z nás tráví čas zejména doma, na home office či v přírodě, jsou tepláky a mikiny opravdu ideální. I proto jsme je tuto kolekci připravili hned několik.

V první fázi naší kolekce jsme přinesli dvě mikiny s kapucí. Bílou mikinu ADOT jsme doplnili o černobílé detaily. Takovou barevnou kombinaci rychle zkombinujete k jeansům či legínám. Další oblíbenou mikinou, která se v předprodeji vyprodala doslova za pár hodin, byla mikina Kiyo. Kiyo je mikina vytvořena z měkoučké teplákoviny, podobný střih jste si oblíbili už v kolekci podzim-zima 2019, a proto jsme ho s určitými střihovými variacemi zařadili i do naší jarní kolekce. Mikinu jsme oživili o naši novou šňůrku, kterou nám na míru vyráběli v Itálii. Teploučký materiál, jehož povrch jsme nechali speciálně obrousit, je mnohem měkčí než obyčejná teplákovina. Mikina je ideální na přechodné období a zahřeje ve chvílích, kdy ještě počasí nedosahuje letního horka.

lull teplakovy svet

Zcela nový střih a materiál jsme použili na mikinu Ebara, kterou jsme nechali potlačit svěžím geometrickým motivem. Díky barevnosti potisku je mikina snadno kombinovatelným kouskem. Krásně ladí k našim sukničkách či kalhotám ze stejného melange materiálu. Oversize střih se spadlým rukávem je nesmírně pohodlným kouskem, který si najde místo v šatníku nejedné Lullinky.

lull mikina ebara

Ve druhé části naší letní kolekce se objevují tři teplákové soupravy, kterým jsme při navrhování věnovali velkou pozornost. A jednoznačně se zařadili mezi naše oblíbené kousky této kolekce a věříme, že si v nich i vy najdete zalíbení.

Obzvlášť bychom chtěli upozornit na naše barvené soupravičky, které po ušití cestovaly na ekologické barvení tzv. pigment barvení. Pro barvení pigmentů se nepoužívají agresivní chemikálie jako při klasickém barvení jiných textilií. Z takových šetrnějších technologií, které neubližují životnímu prostředí, máme v Lull velkou radost. Barvení pigmentem vytváří zároveň jakýsi „obnošený” vzhled oblečení, který je v současnosti velmi oblíbený. Žádné dva kousky obarvené pigmentem nejsou stejné a od první chvíle působí vintage dojmem. Každopádně věcičky, které jsou barvené touto metodou nedoporučujeme prát lokálně a ručně, protože lokální praní by mohlo zapříčinit vyblednutí praného místa.

zelena a zlta teplakova suprava

A posledním kouskem, který vám představíme, je batikovaná souprava s výšivkou Lullaby. Nový střih tepláků vychází z vašeho oblíbeného slim fit střihu, který jsme přetvořili a přidali mu trošku volnosti v sedací části. Nejenže jsme nechali potisknout samotný materiál, ale i ribový úplet, kterým jsme ukončili tepláky i mikinu. Mikina má rovnější střih a je v crop délce, takže spolu s tepláky vytvářejí neodolatelný komplet. Výšivka Lullaby, což v překladu znamená ukolébavka mluví za vše, co bychom k tomuto zasněnému kousku ještě mohli říct.

batiková tepláková súprava od Lull

Oslovila vás nějaká mikina či souprava z nové kolekce? Netrpělivě jsme čekali, kdy vám je budeme moci představit. Těšíme se na váš feedback a budeme rádi, pokud vás potkáme na ulici v některé naší měkoučké lull soupravě.

Lull - Getting better every season logo